• Strona główna
  • O autorze
  • Kontakt

Gierki ku$%#wa

  • Strona główna
  • O autorze
  • Kontakt

Half-Life 2,(9)

Trudno nie zgodzić się z tym, że każda gra Valve jest wydarzeniem. Idąc dalej, każda gra Valve z serii Half-Life jest wydarzeniem przełomowym. Pod koniec 1998 pojawia się pierwsza gra w serii i z marszu rewolucjonizuje podejście do narracji w grach pierwszoosobowych. Nasz niemy protagonista brnie przez kolejne poziomy a my w tym czasie chłoniemy klimat i fabułę nie z przerywników, a z czystego gameplayu. Jeśli dorzucić do tego perfekcyjną na swoje czasy oprawę audiowizualną, to dostajemy dzieło, które przez wielu uznawane jest za grę wszech czasów.

  • Black Mesa – prawdopodobnie najlepszy remake w historii gier komputerowych.

Sześć lat przyszło nam czekać na kolejną odsłonę serii. Pomysł, który zrodził się w głowach twórców mógł być taki: Weźmy wszystko to, co było dobre w poprzedniej części i dorzućmy kolejny element. I tym razem się udało a branża wykonała kolejny krok, a może nawet skok w przód. A elementem tym była, a w zasadzie były, niespotykana dotąd tak zaawansowana fizyka obiektów oraz złożoność algorytmów AI. Nigdy nie wdam się w polemikę o wyższości jednej części nad drugą, dlatego, że w moim sercu i rozumie obie gry leżą obok siebie na tej samej półeczce.

  • Doktor Wallace Breen wita nas po wyjściu z pociągu.

Szesnaście długich lat potrzebowało Valve, żeby wypluć z siebie kolejny tytuł. I nie liczę tutaj epizodów, które pozostawiły jednak niesmak i niedosyt jednocześnie. Nie chcę nikogo triggerować, pisząc że dostaliśmy trzecią część Half-Life. Napiszę ostrożnie, że mamy do czynienia z trzecią dużą grą w tym uniwersum. Z tym, że tym razem, mamy do czynienia w rewolucją bijącą na głowę dwie poprzednie.

Nie pamiętam, kiedy w mojej świadomości po raz pierwszy pojawiła się idea grania w hełmie VR, za to pamiętam dobrze moment, kiedy to taki hełm został umieszczony na mojej łepetynie. A było to podczas targów Infosystem w Poznaniu, prawdopodobnie w 1996 roku. Pojechałem do Poznaniu tylko w jednym celu, żeby doświadczyć wirtualnej rzeczywistości oferowanej przez VFX1. Z perspektywy czasu wiemy, że ten zryw z lat dziewięćdziesiątych zakończył się spektakularną klęską. I w sumie nie ma w tym nic dziwnego, jak porównamy specyfikację i ceny ówczesnych headsetów do tych, które mamy na półkach dziś. Wielu uważa, że obecny hype VR, zakończy się równie spektakularną porażką. Ja byłbym ostrożny w rokowaniach, patrząc na wielkość kupek pieniędzy, które przyniosły swoim twórcą konstrukcje takiej, jak PSVR czy Quest2.

  • Płaski screenshot nie odda wrażenia, jakie ta miejscówka robi w VR.

I przechodząc do sedna, dlaczego uważam, że Alyx jest rewolucją o niespotykanych dotąd rozmiarach? Od czasu mojego pierwszego kontaktu z grami wideo, gdzieś w połowie lat 80-tych, forma interakcji w zasadzie się nie zmieniła. Zawsze to był mniejszy lub większy ekran oraz kontroler. VR zrywa z tym paradygmatem, oferując nam zanurzenie nie tylko w sferze wizualnej ale także całkowicie przedefiniuje sposób, w jaki wchodzimy w iterację z otoczeniem. Valve jest pierwszą firmą (i co smutne, póki co jedyną), która odważyła się stworzyć pełnoprawny tytuł AAA w takiej technologii. Dzięki temu zabiegowi, ja – stary gracz, doświadczam takiego samego ładunku emocji, jaki towarzyszył mi niegdyś, podczas ogrywania części pierwszej i drugiej.

Czy dostaniemy kiedyś HL 3? Nie wiem i w zasadzie dużo bardziej interesuje mnie, jaką kolejną rewolucję w naszym ukochanym medium szykuje nam Valve.

25 czerwca 2021 Było minęło Gry VR
No Comments

Cebulowe Multiamiibo

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ostatnie wpisy

  • Half-Life 2,(9)
  • Cebulowe Multiamiibo
  • Robot Photon – recenzja
  • Zen na wyspie
  • Land’s End (Samsung Gear VR)

Najnowsze komentarze

  • Mateusz - Spis odcinków Review Territory
  • Pimpuś - Spis odcinków Review Territory
  • Pimpuś - Spis odcinków Review Territory
  • Pimpuś - Spis odcinków Review Territory
  • Pimpuś - Spis odcinków Review Territory

Archiwa

  • czerwiec 2021
  • wrzesień 2017
  • kwiecień 2017
  • wrzesień 2016
  • lipiec 2016
  • marzec 2016
  • wrzesień 2015
  • wrzesień 2012
  • luty 2012
  • styczeń 2012
  • listopad 2011
  • październik 2011
  • wrzesień 2011
  • sierpień 2011
  • lipiec 2011
  • czerwiec 2011
  • maj 2011
  • marzec 2011
  • luty 2011
  • styczeń 2011
  • czerwiec 2010
  • maj 2010
  • styczeń 2010

Kategorie

  • Było minęło
  • GamerTag
  • Gry
  • Książki
  • Osiągnięcia
  • Programowanie
  • VR

Meta

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.